نوشته شده توسط : آذر

آبشار مارگون +عکس

آدرس آبشار مارگون،عکس آبشار مارگون،آبشار مارگون کجاست،آبشار مارگون سپیدان

یکی از زیبایی های طبیعی ایران را به جرات می توان گفت آبشار مارگون است.لازم به ذکر است که مارگون نام آبشاری است که در دره‌های غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته است. بهتر است بدانید که ارتفاع این آبشار به ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌رسد.در واقع آبشار مارگون که در روستای مارگون قرار گرفته است، البته یکی از بزرگ‌ترین و با شکوه‌ ترین آبشارهای ایران است که از نظر زیبائی، بزرگی و حجمآب خروجی با آبشار شوی لرستان رقابت می‌ نمایند.

آبشار مارگون،تاریخچه آبشار مارگون

جالب است بدانید که فاصله این آبشار از اردکان فارس حدود 48 کیلومتر می باشد. در واقع اگر از شهر یاسوج قصد عزیمت به آبشار مارگون را داشته باشید، طول مسیر 65 کیلومترمی باشد.لازم به ذکر اسیت که در میانه راه پس از کیلومتر 29 جاده یاسوج به اقلید و انتخاب جاده آبشار مارگون می توانید به این آبشار زیبا برسید.

آبشار مارگون،تاریخچه آبشار مارگون

بهتر است بدانید که آبشار مارگون به دلیل بن بست بودن و واقع شدن در دره پرشیب، دارای فضای کمی برای نشستن و پارک خودروست که در هنگام ازدیاد گردشگران به خصوص در روزهای تعطیل فصل تابستان، مشکلات ترافیکی زیادی برای گردشگران و روستاییان پدید می‌آید.در واقع فاصله روستای مارگون تا پارکینگ نیز خاکی و با عرض کم و در کنار دره‌ای خطرناک و بدون حفاظ می باشد.لازم به ذکر است که مسیر این آبشار و روستاهای اطراف در فصل زمستان برف گیر بوده و گاهی راه های ارتباطی کاملاً قطع می گردد.

آبشار مارگون،تاریخچه آبشار مارگون

بدنیست بدانید که این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته می گردد. از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم بلند ترین آبشار چشمه ای در جهان می باشد.بهتر است بدانید که آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر 10 درجه است.

آبشار مارگون،تاریخچه آبشار مارگون

گفتنی است، دو روستای لوداب و مارگون در بین یاسوج و سی سخت قرار دارد که با روستای مارگون سپیدان متفاوت می باشد.آدرس: 48کیلومتری شمال اردکان فارس، جنب روستای مارگون می باشد.در سفر به این منطقه دیدن این آبشار زیبا را از دست ندهید.

آبشار مارگون +عکس

مطالب مرتبط:

آبشار آب سفید

آبشار ویسادار

آبشار فدامی

آبشار ورسک



:: بازدید از این مطلب : 508
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آذر

انبه و خواص آن

انبه و خواص آن،انبه در بارداری،انبه خواص،انبه شمالی،انبه برای نوزادان

انبه تقریبا میوه جدیدی در سبد میوه ما ایرانی به حساب می آید.خوب است بدانید که انبه ها نوعاً میوه هایی منحنی (خمیده)با پوست سبز، مایل به صورتی،طلایی یا قرمز و نارنجی زیبا، بسیار معطر و در بر گیرندهً دانه های کرکین پهن و خیلی بزرگ می باشند.البته تنوعات زیادی در این میوه موجود می باشد.البته آنها می توانند گرد، بیضی، قلوه ای شکل باشند.لازم به ذکر است که هر کدام از این میوه هاطعم،مزه واستحکام مغز ساقه خود را دارند.قابل ذکر است که انبه از نظر غذائی بسیار غنی می باشد و در مقایسه با سایر میوه ها منبع عالی کاروتن می باشد.

انبه،خواص انبه
لازم به ذکر است که رنگ لزومأً نشان رسیدگی در انبه نیست.بهتر است بدانید که حتی وقتی که آنها رسیده اند با بعضی تغییرات آنها سبز باقی می مانند، درحالیکه دیگر انبه ها طلایی یا قرمز روشن یا ترکیبی از این دو رنگ هستند.میوه هایی که خراب نشده یا علامت سیاه روی پوست آن نیست رابخرید.

انبه،خواص انبه

 

بهتر است بداند که انبه رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و نارس آن سرد و خشک می باشد . انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن خواهد یود. لازم به ذکر است که انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است .بدنیست بدانید که انبه تقویت کننده قوای جنسی است .قابل ذکر است یبوست را رفع می کند.

انبه،خواص انبه

قابل ذکر است که انبه تمیز کننده خون می باشد .بهتر اتست بدانید که خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .قابل ذکر است که انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آورد.برای برطرف کردن اسهال مفید است .در ضمن خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .لازم به ذکر است که انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند .

انبه،خواص انبه
بهتر است بدانید که مغز هسته انبه، ضد اسهال است.
جآنتی اکسیدان های موجود در انبه، نقش مهمی را در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی ایفا می کنند.[آنتی اکسیدان ها به جنگ آنفلوانزا می روند]
۸- برخی از فلانوئید های موجود در این میوه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می گردد.

انبه دارای خواص بی شماری است.

انبه و خواص آن

مطالب مرتبط:

آووکادو

آناناس

موز

نارگیل



:: بازدید از این مطلب : 475
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آذر

زیره سبز و خواص آن

زیره سبز و لاغری،زیره سبز و لاغری،زیره سبز برای لاغری،زیره سبز و خواص آن،زیره سبز و بارداری

از خواص زیره سبز چقدر می دانید؟؟قابل ذکر است که زیره سبز گیاهی است بوته ای و علفی به ارتفاع حداکثر نیم مترمی باشد.در واقع ساقه ی این گیاه راست و دارای انشعابات دوتایی است.گفتنی است که  ریشه ی آن باریک و بلند و به رنگ سفید می باشد.لازم به ذکر است که برگ ها به خاطر تقسیمات و بریدگی های زیادی باریک و نخی شکل هستند و به صورت متناوب بر روی ساقه قرار گرفته اند. البته گل ها کوچک به رنگ سفید و گاهی صورتی می باشند که مجموع آن ها به صورت چتر مرکب در انتهای ساقه قرار گرفته است.

زیره سبز،خواص زیره سبز
جالب است بدانید که میوه ها دوکی شکل و به طول حداکثر 6 میلی متر و عرض 1/5میلی متر می باشند که سبز کم رنگ مایل به خاکستری هستند و بوی معطری دارند. البته غیر از میوه، قسمت های دیگر گیاه نیز معطر است. در واقع قسمت مورد استفاده ی این گیاه، میوه های آن است که سرشار از اسانس می باشد.
لازم به ذکر است که زیره ی سبز در ایران به صورت خودرو و یا کشت شده وجود دارد و بااهمیت ترین مناطق رشد و تکثیر آن گستره ی وسیعی از استان خراسان از جمله سبزوار، نزدیک مشهد و پیرامون سرخس، پیرامون سمنان، پیرامون تهران، پیرامون دامغان و بسیاری دیگر از نواحی مستعد ایران می باشد.

زیره سبز،خواص زیره سبز

جالب است بدانید که یکی از بهترین نشانه های مرغوبیت و کهنه نبودن دانه ها، وجود دو جسم کومین آلدهید و 3- پارامنتن 7- آل به مقدار قابل توجه در اسانس زیره ی سبز می باشد.
زیره سبز،خواص زیره سبز

بهتر است بدانید که زیره ی سبز همیشه یک ادویه ی غیرسمی و خوراکی بوده است. در عین حال امکان داردبعضی افراد به آن حساسیت داشته باشند.طریقه و میزان مصرف: لازم به ذکر است که مصرف هر نوبت زیره ی سبز را بین 300 تا 600 میلی گرم توصیه کرده اند که می تواند تنها یا همراه با گیاهان دیگر و یا ادویه جات مصرف کرد.

زیره سبز،خواص زیره سبز
نکات قابل توجه در مورد زیره سبز: بهتر است بدانید که مقدار مصرف این نوع زیره نسبتاً کم است؛ به طوری که مصرف آن را در هر نوبت کمتر از 1 گرم توصیه شده است.
بدنیست بدانید که جنس، گونه، نوع اسانس و ترکیبات گیاه زیره ی سبز با زیره ی سیاه کاملاً متفاوت است و اثرات دارویی آن ها نیز در برخی موارد تفاوت دارد؛ به همین دلیل میزان مصرف آن ها نیز متفاوت خواهد بود. مقدار مصرف زیره سیاه، که در بسیاری از غذاها مصرف می شود، می تواند ده برابر زیره سبز باشد.جالب است بدانید که بیشترین مصرف زیره سبز در جهان در صنایع غذایی، ادویه جات، طم دهنده ها، خوشبو کننده ها و صنایع عطرسازی می باشد.خواص گیاهان را بهتر بشناسیم و از آنها در جای مناسب استفاده کنیم .

زیره سبز و خواص آن

مطالب مرتبط:

فلفل سیاه

خرفه

هل

زنجبیل



:: بازدید از این مطلب : 534
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آذر

کاخ ساسان +تاریخچه و عکس

کاخ ساسان سروستان،کاخ ساسان شیراز،کاخ ساسانی سروستان،کاخ ساسانیان در تیسفون

یکی از کاخ های کهن ایرانی کاخ ساسان است .قابل ذکر است که مجموعه کاخ سروستان که کهن ترین گنبد آجری کشور را در خود جای داده است در زمان بهرام گور ساسانی بناشده است.جالب است بدانید که آخرین بررسی های باستان شناسی در مجموعه کاخ سروستان نشان میدهد که این مجموعه ساسانی در دوره اوج شکوه خوددر حدود 30 هکتار وسعت داشته است. بهتر است بدانید که کاخ ساسان در استان فارس و در 9 کیلومتری جنوب شهر سروستان و در مسیر روستای نظرآباد در دشتی وسیع قرارگرفته است.البته قابل ذکر است که  این کاخ از جنس سنگ و گچ است.

کاخ ساسان،تاریخچه کاخ ساسان
بدنیست بدانید که این کاخ در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده که بوسیله مهر نرسی وزیر معروف او که صدارت یزدگرد اول و یزدگرد دوم را نیز عهده‌دار بوده بنا گشته است. لازم به ذکر است که قسمت اصلی بنا در ضلع شرقی بوده که شامل یک ایوان بزرگ و دو ایوان کوچک تر است .البته ایوان اصلی به تالار مرکزی و سپس به حیاط مرتبط می شود. قابل ذکر است که در دو طرف آن دو تالار بزرگ با سقف گنبدی مرتفع قرار دارد . جالب است بدانید که در دو تالار گنبد دار در حاشیه زیر سقف بقایای گچبری دیده می شود . در واقع این کاخ نسبت به دیگر بناهای این دوره از فن معماری و پلان‌های پیچیده و کامل‌تری برخوردارمی باشد.

کاخ ساسان،تاریخچه کاخ ساسان
کاربری کاخ ساسان سروستان چه بوده است؟
جالب است بدانید که اکثریت قریب به اتفاق محققین و پژوهشگران داخلی و خارجی این اثر را مربوط به دوره ساسانی و به احتمال بسیار زیاد دوره سلطنت بهرام پنجم (قرن ۵ میلادی) دانسته‌اند. بعضی با توجه به عدم وسعت کافی و بنایی که در شایستگی یک کاخ شاهی باشد آن را بعنوان آتشگاه معرفی نموده اند و بعضی دیگر با توجه به گسترش آن که بیش از محدوده یک آتشگاه است، مکان را به مثابه یک استراحتگاه و یا شکارگاه سلطنتی معرفی نموده اند.

کاخ ساسان،تاریخچه کاخ ساسان

لازم به ذکر است که این بنا که یکی از باشکوه ترین بناهای تاریخی در استان فارس می باشد از داشتن حداقل امکانات برای حضور گردشگر محروم می باشد. در این بنا تابلویی که آن را به گردشگر معرفی کند وجود ندارد و اگر گردشگری نیاز به آب آشامیدنی داشته باشد مجبور است یک مسافت پنج کیلومتری را پیاده روی کند تا به آب دسترسی یابد، بنابراین آب مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.

کاخ ساسان،تاریخچه کاخ ساسان

بدنیست بدانید که این بنا حتی از داشتن تابلو راهنما در طی مسیر شیراز به سروستان محروم است و حریم خاصی برای کاخ نیز وجود ندارد یا اگر این حریم مشخص شده برای عموم افراد مشخص نشده است. البته باید گفت مجموعه فاقد سرویس بهداشتی یا امکانات رفاهی همچون سکو یا صندلی برای استراحت بازدیدکنندگان می باشد آدرس: 13کیلومتری جنوب شرق سروستان، مجاورکوه نظرآباد قرار دارد.

مطالب مرتبط:

کاخ ساسان+تاریخچه و عکس

کاخ آپادانای شوش

شمس العماره

ارگ کریم خان



:: بازدید از این مطلب : 518
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آذر

آبشار ورسک + تاریخچه و عکس

آبشار ورسک کجاست،عکس آبشار ورسک،آبشار ورسک، پل سفید،آبشار ورسک پل سفید

یکی از پدیده های زیبا در نزدیکی روستای ورسک آبشار ورسک است.

لازم به ذکر است که آبشار ورسک پل سفید E59 52 N54 35 در قسمت شرق روستای زیبای ورسک و در زیر قله اتابک و تیزکوه، دره ای بسیار زیبا و نیمه جنگلی وجود دارد که نسبتا عمیق بوده و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد.

آبشار ورسک،تاریخچه آبشار ورسک
بهتر است بدانید که آبشار بسیار زیبا و پرآب چشمه علی که همان آبشار فصلی ورسک می باشد به ارتفاع تقریبی بیست متر از این دره به سمت روستای ورسک جاری است.البته آب این آبشار از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه گرفته است و سالانه تعداد زیادی از مردم مشتاق را به سوی خود می کشاند

آبشار ورسک،تاریخچه آبشار ورسک

 

.جالب است بدانید که از روستای ورسک تا زیر آبشار حدود ۳۰ دقیقه راه می باشد که نیمی از آن از کنار آب رودخانه می گذردو چای بسیار زیبایی است. لازم به ذکر است که آب و هوای این منطقه معتدل، مرطوب و کوهستانی است. البته این رودخانه فصلی است و در فصل های مختلف حجم آب متفاوتی دارد.

آبشار ورسک،تاریخچه آبشار ورسک
برای رسیدن به این آبشار زیبا کافی است در محور فیروزکوه بعد از گردنه گدوک کمی جلوتر به سمت راست وارد روستای ورسک شده و از آنجا تا آبشار حدود 4 کیلومتر و تقریبا نیم ساعت راه است مسیر رسیدن به آبشار ورسک دقیقا از زیر پل ورسک می گذرد و باید در امتداد رودخانه حرکت کرد تا به آبشار زیبای ورسک رسید… در مسیر به یک آبشار کوچک می رسید یه دو راهی است که باید به سمت راست بروید.

آبشار ورسک،تاریخچه آبشار ورسک

آدرس: ورسک، امتداد رودخانه پل ورسک

حتما از این آبشار زیبا دیدن کنید.

آبشار ورسک + تاریخچه و عکس

مطالب مرتیط:

آبشار نیاگارا



:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آذر

آرامگاه خیام +تاریخچه و عکس

آرامگاه خیام نیشابوری،آرامگاه خیام در نیشابور،آرامگاه خیام+معماری،آرامگاه خیام نیشابوری،ارامگاه خیام در کجاست

خیام نیشابوری یک ریاضیدان شاخص در طول عمر خود بود.

جالب است بدانید که عمر خیام نیشابوری در قرن 5 هجری در شهر نیشابور چشم به جهان گشود. فقه را در میان سالی در محضر امام موفق نیشابوری یادگرفت. حدیث، تفسیر، فلسفه، حکمت و ستاره‌شناسی را نیز آموخت. برخی نوشته‌اند که او فلسفه را مستقیماً از زبان یونانی فراگرفته است. در واقع خیام نیشابوری در حدود ۴۴۹ تحت حمایت و پشتیبانی ابوطاهر، قاضی‌القضات سمرقند، کتابی درباره ی معادله ‌های درجه ی سوم به زبان عربی نوشت تحت عنوان “رساله فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله” و چون با نظام‌الملک طوسی رابطه ‌ای خوب داشته است، این کتاب را پس از نگارش به خواجه تقدیم نموده است. بعد از این دوران خیام به دعوت سلطان جلال‌الدین ملک‌ شاه سلجوقی و وزیرش نظام الملک به اصفهان رهسپار می شود تا سرپرستی رصدخانه ی اصفهان را برعهده بگیرد.بهتر است بدانید که خیام نیشابوری 18 سال در آن‌ جا اقامت می گزیند. به مدیریت او زیج ملکشاهی تهیه می‌شود و در همین سال ‌ها (حدود ۴۵۸) طرح اصلاح تقویم را تنظیم می نماید. لازم به ذکر است که تقویم جلالی را تدوین کرد که به نام جلال‌الدین ملک‌شاه معروف ‌ومشهوراست، ولی بعد از مرگ ملک‌شاه کاربستی نیافت.

خیام نیشابوری،اشعار خیام

در این دوران خیام به‌ عنوان اختربین در دربار خدمت می نمود هرچند به اختربینی اعتقادی نداشت. در همین سال‌ها (۴۵۶) با اهمیت ترین و تأثیرگذارترین اثر ریاضی خود را تحت عنوان “رساله فی شرح مااشکل من مصادرات اقلیدس” را می‌ نگارد و در آن خطوط موازی و نظریه ی نسبت ‌ها را گسترش می‌دهد. همچنین بیان می‌شود که خیام هنگامی که سلطان سنجر، پسر ملک ‌شاه در کودکی به آبله گرفتار بوده وی را درمان کرده ‌است. پس از فوت ملک‌شاه و کشته شدن نظام‌الملک، خیام نیشابوری مورد کم لطفی قرار گرفت و کمک مالی به رصدخانه قطع گردید پس از سال ۴۷۹ اصفهان را به قصد اقامت در مرو که به عنوان پایتخت جدید سلجوقیان انتخاب گشته بود، ترک نمود. احتمالا در آن‌جا میزان الحکم و قسطاس المستقیم را به نگارش درآورد. رساله مشکلات الحساب (مسائلی در حساب) احتمالا در همین سال‌ ها به رشته تحریر درآمده ‌است. غلامحسین مراقبی گفته‌ است که خیام در زندگی زن نگرفت وازدواج نکرده است. مرگ خیام را در بین سال‌های ۵۱۷-۵۲۰ هجری می‌دانند که در نیشابور اتفاق افتاد. گروهی از تذکره‌ نویسان نیز وفات وی را ۵۱۶ نگاشته اند، ولی بعد از بررسی های لازم مشخص گشته که تاریخ وفات او سال ۵۱۷ بوده ‌است. بهتر است بدانید که مقبره خیام نیشابوری هم اکنون در شهر نیشابور، در باغی که آرامگاه امامزاده محروق در آن واقع می‌باشد، واقع شده است.

خیام نیشابوری،اشعار خیام
لازم به ذکر است که زبان خیام نیشابوری در شعر طبیعی و ساده و از تکلف به دور می باشد و در شعر پیرو و دنبال کننده کسی نمی باشد. وانگهی هدف خیام از سرودن رباعی شاعری به معنی متعارف نبوده ‌است بلکه به واسطه ی داشتن استعداد شاعری نکته‌ بینی ‌های فلسفی خود را در قالب شعر بیان می نموده است .بهتر است بدانید که در جهان خیام به عنوان یک شاعر، ریاضیدان و اخترشناس مشهور و معروف شده‌است. در واقع هرچند که اوج شناخت جهان از خیام را می‌توان پس از ترجمه شعرهای وی به وسیله ادوارد فیتزجرالد دانست. این در حالی است که بسیاری از پژوهشگران شماری از شعرهای ترجمه‌شده به وسیله فیتزجرالد را سروده خیام نمی‌دانند و این خود سبب تفاوت‌هایی در شناخت خیام در نگاه ایرانی‌ها و غربی‌ها شده است. بدنیست بدانید که اثرات خیام بر ادبیات غرب از مارک تواین تا تی. اس الیوت او را به نماد فلسفه شرق و شاعر محبوب روشنفکران جهان تبدیل گشته است.
خیام نیشابوری،اشعار خیام

به خاطر داشته باشید که شعر خیام، در قالب رباعی، شعری کوتاه، ساده و به دور از هنرنمایی های فضل فروشانه و در عین حال حاوی معانی پر مغز فلسفی و حاصل اندیشه هوشمندانه متفکری بزرگ در مقابل اسرار عظیم خلفت می باشد.. التبه تعداد واقعی رباعیات خیام را حدود 70 شمرده اند، در حالی که بیش از چند هزار رباعی به او نسبت داده می شود. جالب است بدانید که در دنیای ادب و هنر بیرون از مرزها، به ویژه در جهان انگلیسی زبان، خیام معروف ترین شاعر ایرانی می باشد که شهرتش از محافل علمی و ادبی بسیار فراتر رفته است.در واقع  این معروفیت مرهون ترجمه رباعیات او به وسیله ادوارد فیتز جرالد شاعر انگلیسی است. اوست، که در قرن 19 میلادی، تفکرات بزرگ فیلسوف و شاعر را به جهانیان شناساند و موجب توجه همگان به این اعجوبه علم و هنر شد.

خیام نیشابوری،اشعار خیام

امیدواریم  اشعار پر مغز و دلنشین خیام نیشابوری را بخوانید و لذت کافی را ببرید.

آرامگاه خیام +تاریخچه و عکس

مطالب مرتبط:

آرامگاه حافظ

آرامگاه سعدی

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه فردوسی



:: بازدید از این مطلب : 518
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آذر

گنبد سلطانیه +تاریخچه و عکس

گنبد سلطانیه زنجان،گنبد سلطانیه ویکی،گنبد سلطانیه پلان،گنبد سلطانیه کجاست،گنبد سلطانیه+معماری

گنبد سلطانیه یکی از بناهای زیبا با معماری فوق العاده در زنجان است.

لازم به ذکر است که گنبد سلطانیه به عنوان شاهکاری از معماری دوره اسلامی، به عنوان بلندترین گنبد آجری جهان در لیست میراث جهانی به ثبت رسیده‌ است.جالب است بدانید که این بنا آرامگاهی متعلق به الجایتو، حاکم مغول در قرن ششم هجری قمری می باشد که آن را وسط دشتی زیبا،‌شبیه دشت‌های مغولستان ساخته است.

گنبد سلطانیه,معماری گنبد سلطانیه

بهتر استببدانید که گنبد سلطانیه بین سال‌های 702 یا 703 تا 712 هجری قمری ساخته شده‌است. این بنا به دستور الجایتو یا هما سلطان محمد خدابنده ساختهشد و خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در ساخت آن نظارت داشته است. در واقع گنبد سلطانیه در حدود 300 کیلومتری تهران و در شهر سلطانیه، در نزدیکی زنجان قرار گرفته است و از دور در میان دشتی سرسبز چونان نگینی آبی می‌درخشد. واقعیت این است که زمانی که ساخت این بنا آغاز شد، الجایتو هنوز مسلمان نشده بود، اما سال‌های آخرین ساخت گنبد سلطانیه او پس از مشرف شدن به زیارت حضرت علی (ع) و فرزندش امام حسین (ع) مذهب شیعه را پذیرفت و قصد کرد تا قبر حضرت علی (ع) را از نجف به سلطانیه بیاورد. پس گنبد سلطانیه را به امام اول شیعیان تخصیص داده اند.

گنبد سلطانیه,معماری گنبد سلطانیه

بهتر است بدانید که گنبد عظیم سلطانیه به صورت یک هشت ضلعی ساخته شده که گنبد آن به صورت نیم‌کرده‌ای به ارتفاع 54 و قطر 25 متر روی این هشت ضلعی روی قرار گرفته‌است. گنبد به دلیل استفاده از کاشی‌های آبی رنگ، به مانند نگینی فیروزه‌ای شکل است و بسیار زیبا می درخشد. قابل ذکر است که هر کدام از اضلاع این هشت ضلعی را مناره‌ای به اتمام می‌رساند. در وصف این مناره‌ها بسیار گفته‌ اند. جالب است بدانید که بعضی عقیده دارند که این مناره‌ها برای پخش اذان در تمام سمت‌های گنبد است و برخی دیگر می‌گویند این‌ مناره‌ها، فدایی هستند و به محض وقوع زلزله فرو می‌ریزند تا بنا آسیب نبیند.

گنبد سلطانیه,معماری گنبد سلطانیه

قابل ذکر است که گفته می‌شود که اگر نور از سوراخ گنبد اصلی بتابد زمان اذان ظهر است. نوری که از پنجره‌های بزرگ می‌تابد ساعت را نشان می‌دهد و نور

پنجره‌های کوچک، حدود دقیقه را به نمایش گذاشته است. بر همین اساس گفته مشده است که هشت ضلعی بودند بنا هم به همین علت می باشد.

گنبد سلطانیه,معماری گنبد سلطانیه

جالب است بدانید که گفته می‌شود که گنبد کلیسای سانتاماریا دلفیوره با تقلید از گنبد سلطانیه حدود صد سال پس از آن ساخته شده‌ است. اگر می خواهید یکی از شاهکارهای معماری را ببینید سری به گنبد سلطانیه بزنید.

گنبد سلطانیه +تاریخچه و عکس

مطالب مرتبط:

غار علیصدر

بازار وکیل شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت شاپوری



:: بازدید از این مطلب : 516
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آذر

قیسی و خواص آن

قیسی چیست،قیسی پلو،قیسی خواص،قیسی سیاه،قیسی در بارداری،قیسی به انگلیسی

قابل ذکر است که همچون سایر میوه‌های خشک، قیسی نیز شامل مواد مغذی بسیاری همچون فیبر رژیمی، ویتامینC، ویتامینA، بتا کاروتن، آهن، پتاسیم و… می

باشد.البته مصرف 3 عدد قیسی انرژی حدود 50 کالری را فراهم می‌ سازد. البته میوه جات خشک شده ماندگاری طولانی تری دارند و در همه سال در دسترس شما

می‌باشند.گفتنی است که این امر باعث گشته تا مصرف میوه‌جات خشک در بین مردم عمومیت بیشتری پیدا نماید و بیشتر سال از آن استفاده نمایند.

البته زکریای رازی نیز میل کردن قیسی را با مغز گردو به مقدار 50 گرم به مدت 7 روز توصیه می نماید چراکه این داروی بسیار خوبی برای لوزالمعده و ورم روده به شمار

می رود.
قیسی،خواص قیسی
فیبر رژیمی موجود در قیسی

جالب است بدانید که قیسی منبع عالی از فیبر غذایی، به خصوص پکتین و سلولز است، که این نوع فیبر در محیط آبی دستگاه گوارش ژل تشکیل داده و به اسیدهای

چرب متصل گشته و باعث برطرف شدن آن ها می‌گردد. قابل ذکر است که این خصوصیت فیبرها به آن ها توانایی کاهش سطوح افزایش یافته LDL و کلسترول را خواهد

داد.البتهلازم است بدانید که فیبرها برای پیشگیری از سرطان و دیابت نوع 2 مفید می باشد. در واقع فیبرها موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌ گردند و انتقال

مواد دفعی در لوله گوارش را سهل می‌کنند، زیرا خاصیت ملین داشته و برای افرادی که مستعد یبوست هستند مفید واقع می شود. البته مصرف 6 تا 8 عدد قیسی

موجب از بین رفتن علائم یبوست خواهدشد. در واقع نصف فنجان قیسی 19 درصد از نیاز روزانه به فیبر را فراهم می‌آورد.

قیسی،خواص قیسی
آهن موجود در قیسی

بهتر است بدانید که قیسی نسبت به زردآلوی تازه منبع بااهمیت تری از آهن به شمار می رود. رژیم متشکل از انواع متنوعی از غذاهای غنی از آهن، به پیشگیری از

کم خونی ناشی از فقر آهن، که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت رایج ترین مشکل تغذیه‌ای در جهان است، کمک می رساند. البته ابن سینا خوردن هر روز 50 گرم

برگه زردآلو یا قیسی را برای تقویت اعصاب و کم خونی مفید دانسته اند.البته نصف فنجان قیسی، 10 درصد از نیاز روزانه به آهن را تامین می‌نماید.

قیسی،خواص قیسی

آنتی اکسیدان‌های موجود در قیسی

قابل ذکر است که قیسی حاوی سطوح بالای آنتی اکسیدان‌ها است. در واقع مطالعات نشان می‌دهند که میوه‌جات رسیده نسبت به میوه جاتی که به طور کامل

نرسیده‌اند، آنتی اکسیدان بالاتری دارند. لذا قبل از خشک کردن زردآلو برای تهیه قیسی، از رسیده بودن آن اطمینان حاصل فرمایید. آنتی اکسیدان‌ها به حذف

رادیکال‌های آزاد که عامل سرطان و سایر بیماری‌ها هستند، کمک می‌ رسانند.

قیسی،خواص قیسی
کلسیم موجود در قیسی

بهتر است بدانید که این ماده معدنی برای حفظ استخوان، دندان و غضروف نیاز است.در واقع  پوکی استخوان یک مشکل شایع در میان زنان مسن است. این بیماری با

مصرف کلسیم طبق توصیه سفارش شده در روز قابل پیشگیری می باشد. 100 گرم قیسی در حدود 44/53 میلی گرم کلسیم تامین می‌کند.

هشدار در مورد مصرف قیسی

بهتر است بدانید که برای تهیه قیسی از میوه زردآلو به منظور حفظ رنگ نارنجی، به آن دی اکسید سولفور اضافه می‌ نمایند. در صورت اضافه نکردن این ماده رنگ قیسی

قهوه ای می‌شود. اکسید سولفور در زردآلو به سولفیت تبدیل گشته که می‌تواند موجب واکنش آلرژیک یا حملات آسمی شود.

همچنین باید توجه کنید که به دلیل بالا بودن میزان فیبر در قیسی مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث اسهال و ایجاد نفخ گردد. لذا کودکان و سالمندان نباید در

مصرف آن زیاده روی کنند.

قیسی و خواص آن

مطالب مرتبط:

زغال اخته

تخم شربتی



:: بازدید از این مطلب : 550
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 دی 1394 | نظرات ()